19 juni 2014
ECO-dwarsliggers door Dura Vermeer
Dura Vermeer Railinfra heeft voor het eerst ECO-dwarsliggers toegepast in het project Dwarsliggervernieuwing Amsterdam. De ECO-dwarsligger draagt bij aan de vergroening van het spoor en aan een beter milieu. De ECO-dwarsligger is een alternatief voor de traditionele NS90 dwarsligger. De dwarsligger dankt zijn ECO-naam aan de grote CO2-besparing die hij oplevert. Bij de productie wordt namelijk hoogovencement verwerkt. Dit is samengesteld uit restmateriaal uit de productie van staal en kent daardoor een lagere CO2-emissie. Volgens de berekeningen heeft de ECO-dwarsligger minimaal een 20% lagere CO2-emissie dan traditionele NS90 dwarsliggers.



Oude spoorwegballast

Door de toepassing van hoogovencement (cem-3) is het ook mogelijk om gerecyclede oude spoorwegballast in de dwarsligger toe te passen zonder dat deze van invloed is op de functionele eisen van de dwarsligger. Gereinigde en gezeefde spoorwegballast levert steenslag en zand dat, na bewerking, toepasbaar is voor dit product. Deze twee gerecyclede producten worden gebruikt als vulstof bij de productie van beton. Door toepassing van gerecycled materiaal uit het voormalige ballastbed is geen winning meer nodig van nieuwe vulstoffen.



De ECO-dwarsligger is tot stand gekomen door een intensieve samenwerking tussen partners Spanbeton, De Meteoor, Bonder Recycling en voestalpine Railpro.


terug naar overzicht