27 oktober 2015
‘Wat is er nu niet duurzaam aan het OV?’ Alexandra van Huffelen, algemeen directeur GVB Amsterdam
Elke dag maken er 750.000 mensen gebruik van de bussen, trams, metro’s en veerponden van het GVB Amsterdam. Zij zijn na de NS de tweede OV-vervoerder in Nederland. Van Huffelen: ‘Het gebruik van openbaar vervoer is op zich zelf al duurzaam, onze uitdaging zit in de circulariteit.’ Het GVB wil een partner zijn voor de stad waarin zij actief zijn. Daarom staat in hun strategie dat ze nadenken over leefbaarheid, bereikbaarheid en werkgelegenheid. De kern daarbij is dat ze de samenwerking opzoeken. Van Huffelen: ‘We hebben bijvoorbeeld gekeken hoe we afval kunnen omzetten in een product dat beter is dan zijn voorganger. Zo passen we nu dwarsliggers toe van gerecycled kunststof en hergebruiken we oude metrostellen. Maar we kijken ook naar duurzame energie in relatie tot het thema luchtkwaliteit dat voor de stad ongelooflijk belangrijk is. We plaatsen zonnepanelen op de daken van metrostations en faseren oude dieselbussen uit en zetten elektrische in. Dat is nog best wel lastig aangezien onze bussen dag en nacht rijden.’ Het GVB verduurzaamt niet alleen dingen die ze zelf doen, maar kijkt ook naar de toekomst en hoe duurzaamheid hun daar bij kan helpen, zoals zelfrijdende auto’s, het car sharing principe en vraag gestuurd reizen. ‘Energieverbruik, luchtkwaliteit en verminderen van afval zijn onze belangrijkste pijlers. We zoeken naar slimme en intelligente manieren om deze te combineren. Het tipping point in de duurzame transitie zijn de samenwerkingsverbanden. Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe partners. Daarbij ben ik een sterke gelover in het feit dat duurzaamheid zeker niet alleen op landelijk niveau is, maar dat duurzaamheid en circulariteit op lokaal niveau aangepakt moeten worden,’ aldus Van Huffelen.

door: Dianne Huiberts


terug naar overzicht