17 oktober 2013
Gunter Pauli neemt uitdaging Meerlanden Bedrijfsafval en Nijssen Recycling aan
Samenwerking in de keten
Op de stelling van Pauli, dat (bedrijven op) vliegvelden nog veel duurzamer kunnen opereren, gaven Fransen en Nijssen aan, dat zij in samenwerking met KCS op het gebied van afvalmanagement al best ver zijn. En of Gunter Pauli geïnteresseerd zou zijn om met eigen ogen te komen kijken of er nog meer mogelijk is? Dat was hij. Tijdens het bezoek kreeg de delegatie een rondleiding over de productievloer van het bedrijf. Hier zag men hoe de trolleys met eten en drinken worden samengesteld en hoe maar liefst 75% hiervan weer terugkomt om als afval te worden verwerkt. Meerlanden, Nijssen en KCS hebben binnen dit proces al bewerkstelligd dat het organisch afval gescheiden wordt verwerkt in de ‘Groengasfabriek’ van Meerlanden. En dat piepschuim apart gehouden en geperst wordt om compact te kunnen transporteren en te verwerken tot grondstof voor bijvoorbeeld de meubelindustrie.

Hierna kreeg de groep een rondleiding van Meerlanden, bij de vergisters in Rijsenhout. Zo kon een totaalbeeld van de keten gegeven worden en ontstonden er direct meerdere concrete ideeën om cateringafval nuttig toe te passen. Bijvoorbeeld om de CO2, gewonnen uit het afval van KCS, te gebruiken in nabijgelegen kassen op een andere manier dan Meerlanden in beginsel voor ogen had. Echter wel vanuit de visie ‘Baat het niet, dan gaat het niet’. Gunter Pauli en Charles van der Haegen van ZERI werken de ideeën momenteel samen met de andere partijen verder uit om ze hopelijk ook op SHARE 2014 te kunnen presenteren.

De Blauwe Economie
Pauli is lid van de Club van Rome en schrijver van het boek De Blauwe Economie. Hij initieert over de hele wereld concepten, waarbij hij naar natuurlijke systemen kijkt om zo te komen tot een duurzame manier van produceren en consumeren. Zo is hij bestuurder bij Novamont in Italië. Dit bedrijf is gespecialiseerd in bio-plastics en is ook geïnteresseerd in een samenwerking met KCS binnen dezelfde keten. Een andere uitdaging is namelijk om de vele verschillen in verpakkingsmaterialen te minimaliseren.

Bron: www.meerlanden.nl


terug naar overzicht