dinsdag 19 juni 2018
Wandelen over brug van biohars tussen Aalsmeerderdijk en Schiphol Logistics Park
Als je het niet zou weten, dan merk je het niet. Werknemers van Schiphol Logistics Park die tijdens hun pauze de voetgangersbrug nemen, wandelen over een brug van biohars, basaltvezel en balsahout. De biobased brug is duurzaam, heeft bijna geen onderhoud nodig en weegt weinig. En de brug heeft al een onderscheiding te pakken, nog voordat iemand er overheen liep. Op 18 juni nam wethouder John Nederstigt (Duurzame economische ontwikkeling) de voetgangersbrug officieel in gebruik in aanwezigheid van Jeanet van Antwerpen (Schiphol Area Development Company (SADC)), Jan Kroon (FiberCore) en Joris Smits (TU Delft/Royal Haskoning DHV).
De brug is de vaste oeververbinding over de sloot tussen het Ringdijkpark en de Naritaweg op Schiphol Logistics Park in Rozenburg. Iedereen kan er een kijkje nemen want de brug is openbaar toegankelijk. Hierdoor kunnen zowel werknemers van het bedrijvenpark als de bewoners van de naastliggende Aalsmeerderdijk van het groene park gebruik maken. Dijkbewoners kunnen nu makkelijker met de bus want door de nieuwe brug is er een kortere route naar de bushalte op Schiphol Logistics Park.
SHARE Award
Zelfs nog vóórdat ooit iemand de brug van 15 meter lang en 2 meter breed in de praktijk had gezien, was deze al bekroond. Het ontwerp was in 2015 al voldoende voor de tweede prijs voor de SHARE Award. Het bouwen van zo’n nieuwe brug is geen appeltje-eitje. Net zoals zoveel andere duurzame producten, moest eerst uitvoerig onderzoek worden gedaan. Er kwamen proefberekeningen en modellen, immers dit was nog nooit vertoond. En je wilt met een voetgangersbrug natuurlijk geen blauwtje lopen. Het wachten werd beloond.
Waardecreatie
SADC vindt dat de verandering naar een circulaire economie de komende jaren het belangrijkste thema bij de ontwikkeling van bedrijventerreinen. Het bedrijf past zoveel mogelijk op maat circulaire principes toe bij de ontwikkeling van werklocaties. Dus ook voor Schiphol Logistics Park. Jeanet van Antwerpen, directeur SADC: "Alles met als doel de waarde te behouden. De nieuwe biobased brug valt binnen deze ambitie."
Expositie
De ontwikkeling van de voetgangersbrug startte ruim 4 jaar geleden. Het was een eerste initiatief van SADC om te laten zien dat het mogelijk is om bedrijventerreinen circulair in te richten. Eerst zou de brug, voorafgaande aan plaatsing, op tentoonstellingen worden getoond. Zo trots is SADC op deze nieuwe circulaire ontwikkeling. Door de benodigde stevige voorbereidingstijd (onderzoek, modelbouw, participatie etc.) is dit niet gebeurd, maar werd de brug na de bouw meteen geplaatst.
Handen
Schiphol Logistics Park, FiberCore Europe en TU Delft hebben voor deze bijzondere voetgangersbrug de handen ineengeslagen. Nog niet eerder lukte het om een brugconstructie in een regulier bouwproces met zulke duurzame producten te maken. De samenstelling van de materialen maakt de brug innovatief en bijzonder. Aan de wieg van de brug staat de Bridge Design Group van de TU Delft. Een van zijn afstudeerders, architect Rafail Gkaidatzis, heeft onderzoek gedaan naar een voetgangersbrug waarin zoveel mogelijk biobased materialen zijn verwerkt. Joris Smits (TU Delft): "Het denken in hernieuwbare grondstoffen begint ook door te dringen in de infra-wereld. De brug op Schiphol Logistics Park is de eerste biocomposietbrug die de experimentele status ontstijgt."
Nek uitsteken
De ontwikkelende partijen staken met de ontwikkeling hun nek uit. Rini Schoutsen, Projectmanager SADC: "Natuurlijk liggen de productiekosten vanwege de gebruikte biomaterialen hoger dan bij een traditionele composietbrug. Dit heeft te maken met de nu nog beperkte beschikbaarheid van biobased hars en de kleinschalige productie van basaltvezel. De verwachting is dat met een toenemende vraag, de beschikbaarheid zal stijgen en de kosten zullen dalen. Voor de biobased hars is deze trend de afgelopen jaren al zichtbaar geworden. Bovendien neemt door voortgang in het materiaalonderzoek het bio-gehalte steeds verder toe."
Hoge sterkte
Voordelen van vezelversterkte kunststof (ook wel composiet genoemd) ten opzichte van traditionele bouwmaterialen zijn hun hoge sterkte, de geringe energiebehoefte tijdens de bouw, het geringe onderhoud en de lange levensduur. Behalve veilig is het daarmee ook een duurzaam bouwmateriaal. Rot en/of roest of wat dan ook, hebben geen vat op het materiaal. Hierdoor gaat de brug naar verwachting zeker honderd jaar mee, en hoeft tussentijds niet vervangen en minimaal onderhouden te worden.
Basaltgesteente en hars
Voor de liefhebbers wat technische informatie over de samenstelling van het materiaal. De basaltvezels worden gemaakt van het basaltgesteente. Dit vulkanisch gesteente ontstaat door stolling van lava. Het grootste voordeel van het gebruik van de basaltvezel ten opzichte van andere technische vezels (zoals glasvezel) is de sterkte. Doordat de vezel zo sterk is, is er minder materiaal nodig en ontstaat een lichtgewicht brug. Daarnaast is het materiaal ook volledig recyclebaar. Omdat het een vulkanisch gesteente is, kan de vezel na beëindiging van de levensduur van de brug worden omgesmolten en opnieuw worden gebruikt. De hars in deze brug is gedeeltelijk van natuurlijke oorsprong waarbij biohars glycol wordt gebruikt. En dat is afkomstig van plantaardige glycerine. Het bedrijf FiberCore Europe heeft ervaring met het bouwen van composietbruggen en leverde in 2012 al een brug met biobased hars. In de brug voor Schiphol Logistics Park zijn nog meer materialen biobased. Het is deze combinatie van materialen die het project zo uniek maken. Deze materialen zijn nog nooit gebruikt in een brugconstructie. Zij vormen een belangrijke stap in het verduurzamen van het product en leveren zo een bijdrage aan het realiseren van een duurzame samenleving.
Vervolg
Zo´n duurzame onderhoudsarme brug vraagt natuurlijk om een vervolg. Toch is het voorlopig de laatste brug die SADC op deze manier maakt. Rini Schoutsen (SADC): "Er zijn geen bruggen meer gepland op onze zes bedrijventerreinen Schiphol Logistics Park, Schiphol Trade Park, De President, PolanenPark, Business Park Amsterdam Osdorp, Greenpark Aalsmeer." Er zijn wel andere duurzame ontwikkelingen: "Bij de inrichting van de bedrijventerreinen zetten we op het gebied van groen en infrastructuur in op zo duurzaam als mogelijk. Voor Schiphol Trade Park en bedrijvenpark De President, beide in Hoofddorp, zijn met de gemeente gesprekken over de aanbesteding voor een circulaire inrichting, zoals circulaire wegen."
De biobased voetgangersbrug op Schiphol Trade Park. Bewoners van de Aalsmeerderdijk kunnen nu sneller met de bus. Foto: Jur Engelchor
Bron: Informeer online